Rutavdrag
Allt du behöver veta om rutavdraget
Att hålla hemmet rent och prydligt är en av de viktigaste aspekterna av att skapa en bekväm och trivsam atmosfär, men det är också en uppgift som kan vara både tidskrävande och tråkig. Lyckligtvis finns vi tillgängliga och vill erbjuda dig en rad tjänster som alla kvalificerar för rutavdraget. Här kan du läsa mer om hur det fungerar och hur du kan använda det till din fördel!
Så funkar det
Känner du till att du som privatperson kan få upp till 50% i RUT-avdrag på våra tjänster? Från och med 1 juli 2024 kan alla personer mellan 18-64 år dra av upp till 75 000 kronor per år, förutsatt att du har tillräckligt med skatt att räkna avdraget mot.
Betalningsdatumet påverkar din skattereduktion: för betalningar före 1 juli 2024 gäller max 50 000 kronor i rotavdrag, medan senare betalningar baseras på det nya beloppet. Observera att detta påverkar ditt preliminära skatteuttag i nästa års deklaration.
Ansökan om rutavdrag för hushållsnära tjänster
En vanlig missuppfattning kan vara att tro att du som kund själv behöver ansöka om rutavdrag. Det är faktiskt företaget du anlitar som tar hand om detta åt dig, vilket innebär att du som kund inte behöver bekymra dig om att fylla i papper eller genomföra några ansökningar för att ta del av rutavdraget.
När du valt en auktoriserad städfirma, så ska firman ansöka om rutavdraget på din faktura. Det innebär att kostnaden för tjänsten blir lägre och minskar upp till 50%, och du som kund behöver endast betala för det kvarstående beloppet.